Het doel van deconstructie kan verschillen. Soms haal je iets uit elkaar om te begrijpen hoe het werkt, om het daarna — misschien na een schoonmaakbeurt — weer in elkaar te zetten en verder te gaan. Soms staat een constructie simpelweg in de weg, en is deconstructie bedoeld om ruimte te maken.
Wanneer we iemand vragen naar zijn of haar wereld- of godsbeeld, vragen we eigenlijk naar de manier waarop die persoon de werkelijkheid en God heeft geconstrueerd. In onze taal zit al de erkenning dat we allemaal met een bepaalde bril naar de wereld kijken. Ook een wereldbeeld zonder God is nog steeds een constructie.
Een beeld of gedachteconstructie nestelt zich gemakkelijk in ons denken en roest daar net zo makkelijk vast. Zo vast dat we het kunnen verwarren met een feit. En eerlijk is eerlijk: zolang de brommer lekker rijdt, is er geen reden om hem uit elkaar te halen. Tenzij je gaat pimpen — maar dat is vooral voor de show en hoeft de brommer niet voor uit elkaar gehaald te worden. Je hangt er immers alleen wat (overbodige) zaken aan.
Beelden en constructies: je kunt je eraan vergapen, je eraan vastklampen, ervoor de loopgraven induiken. Maar aan het eind van de dag blijft het een beeld. Zo kan het gebeuren dat gelovigen niet langer God dienen, maar slechts hún beeld van God. En dat is afgoderij. Dan wordt het hoog tijd om de hamer en de zaag erbij te halen.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten