29 juni 2008

Hoeveel langer zingen we nog

Vandaag wat afgezongen. Man, wat kunnen we zingen. Mensen gaan ervoor! Ik kwam 20 minuten te laat aan in de dienst in Gorinchem. Ik kon de kerk niet meer vinden (word oud!). Ik hoopte dat ik vrijwel naadloos aan kon sluiten op het half uur zangblok. Helaas ging dat nog even 3 kwartier door en. Zelf ben ik na een kwartier, twintig minuten wel klaar met zingen.
Daarna, de dienst duurde alles bij elkaar wel eventjes, door naar het volgende adres in de buurt van Goudriaan. Op de liturgie stond een totaal van ZEVENTIEN liederen afgedrukt. Dat is echt veel. De samenkomst was in een tent en zo'n duizend mensen hadden zich in en om de tent verzameld om te zingen en naar een meditatie van ondergetekende te luisteren.
Ik vond achter een bosje een bankje en ben daar gaan liggen. En in slaap gevallen. Twee liederen voordat ik aan de beurt was (we zaten in inmiddels een uur in de liturgie) werd ik weer wakker en vond dat ik het zo aardig had opgelost.

Ik geef de voorkeur aan stilte en meditatie om God te zoeken en groot te maken. Ieder z'n meug. Toch.

Wel vroeg ik me even af of het werkelijk zo is dat we, omdat we straks in de eeuwigheid klappen en dansen, we daar nu vast voor moeten oefenen (werd even gesuggereerd). Misschien een goed idee. Stel je namelijk eens voor dat je straks als beginneling een eeuwigheid lang geacht wordt te klappen, zingen en springen en je komt met ongetrainde spieren binnen? Dat kan eigenlijk niet.
Omdat het niet mijn 'area of expertise' is stel ik voor dat zij die daar visie voor hebben trainingschema's en motiverende producten ontwikkelen om afvalligen zoals ik, bij te staan en te coachen.

Stel je voor dat we straks in de hemel komen en er wordt niet gesprongen en we hoeven ook niet meer te zingen hoezeer we naar Hem verlangen, of op de wind zweven want we zijn daar waar Hij is en we zijn dan bij Hem.
Er hoeft ook niet meer geëvangeliseerd te worden. Misschien kan ik dan boer worden en droom waar zien worden die ik altijd gehad heb: veehouder. Verse melk, zelf kaas maken en wat er nog meer bij komt kijken. Of is mijn hemel nu te simpel? Misschien zal ik best wel eens een keertje zingen en springen maar liever niet 24/7.

Leuk filmpje waarin indirect een belangrijke vraag wordt gesteld.

27 juni 2008

De bacterie en non-conformisten

Hiernaast een afbeelding van een eencellig organisme dat zich zelfstandig kan voortplanten.Ook al dragen we miljoenen van deze beestjes met en in ons mee, echt veel kwaad doen de meesten niet. Alleen als je een foute binnenkrijgt dan geeft dat nogal eens wat bijwerkingen. Je voelt je ziek, je wordt echt ziek en in het meest ongunstige geval ga je eraan dood. Het beestje dat ik uit Egypte heb meegenomen veroorzaakt wat griepachtige verschijnselen en moeheid. Ik ga ervan uit dat m'n afweersysteem er op korte termijn mee afrekent.

Ondertussen ben ik koortsachtig bezig met het afronden van mijn "papers" die op 1 augustus in India moeten zijn. Ik heb zeker nog zo'n zestig tot tachtig uur nodig om al het werk af te ronden. Veel tijd gaat zitten in het nauwgezet voldoen aan alle voorwaarden.
Het is wel grappig dat ik, met een reputatie van non-conformist, me hieraan voeg en zelfs rekening houd met wat ik denk dat de professor fijn vindt (of wil horen)!
Maakt dat mij tot een 'people pleaser'? Ik denk het wel. Zolang dat niet ten koste gaat van mijn diepste overtuigingen is dat toch niet zo heel erg?

25 juni 2008

Wat als Jezus nu onder ons zou wonen

Ik denk dat we Hem zouden vermoorden. In Matteus 17:22-23 vertelt Jezus Zijn discipelen dat Hij overgeleverd gaat worden in de handen van de mensen, en zij zullen Hem ter dood brengen...
Ik denk dat we niet heel erg anders met Hem zouden omgaan als toen. We zijn de afgelopen 200 jaar niet geëvolueerd naar een hoger bewustzijn en we zijn ook niet toleranter geworden. Tolerantie werkt denk ik alleen maar als je zo afgestompt bent dat niets je meer iets kan schelen. Twee mensen die elkaar tolereren zullen elkaar niet zo snel in de haren vliegen. Maar we hebben allemaal een grens. Een van de grenzen is de confrontatie met de waarheid.
De waarheid zet je in je nakie en daar zit toch niemand op te wachten? Er staat teveel op het spel. Voor de religieuze leiders stond hun macht en inkomen op het spel. Dat geef je niet zomaar op. De leugen moet in stand worden gehouden. Koste wat kost. En daarom moest en moet Jezus dood. De confrontatie met de waarheid is te heftig.

De erkenning dat Jezus gelijk heeft en ik niet is nog steeds voor velen teveel om verteren en daarom denk ik dat we Hem ook nu op zouden ruimen.
Ik moet denken aan Gandhi. Gedood omdat hij zich inzette voor de waarheid. Zijn moordenaar wist dat de waarheid een einde zou maken aan zijn staus quo en moest dat koste wat kost verhinderen. Om een of andere reden geeft de mens de voorkeur aan de weg van zelfdestructie. En dat is vreemd omdat diezelfde mens heel graag vrij wil zijn.
En laat nou Jezus van die waarheid zeggen dat deze de mens vrijmaakt.

24 juni 2008

De dagelijkse routine

En zo zit je meteen weer in het oude dagritme. Alles is altijd snel weer gewoon. Waar ik nog even vanaf moet zien te komen is een bacterietje die ik uit Egypte heb meegenomen en m'n spijsvertering en afvoersysteem in een hogere versnelling heeft gezet.

Vandaag met nieuwe energie begonnen aan weer een "paper" voor mijn studie. Nu doe ik "Biblical Interpretation". Twee "papers" van elk 2500 woorden die aan strenge eisen moeten voldoen. De helft van het eindcijfer wordt bepaald door hoe nauwgezet aan die eisen is voldaan.

Morgenmiddag naar Terschuur voor een vergadering. Daar zie ik nu al tegenop. Niet zozer om de vergadering maar meer om de file waar ik op de terugweg in kom te staan. Misschien doe ik het helemaal anders. Ik zou mijn hardloopkleren mee kunnen nemen en op de Veluwe een uur gaan hardlopen om vervolgens na de file pas naar huis te rijden. Nu ik het schrijf vind ik het een goed idee. Morgen zal ik melden of ik het ook heb uitgevoerd of dat ik er met een of andere slappe smoes van afzie.

23 juni 2008

Egypte, dag 7 en 8

Het is 03.10 en de eindeloze rij passagiers die op de een of andere manier hun halve huishouden als handbagage weten mee te slepen, lijkt maar langzaam te slinken. De Egyptenaren hebben geen haast en de passagiers schuiven gelaten centimeter voor centimeter richting de stralingsmachine die hun halve huishouden zal scannen op verboden zaken zoals flesjes water en nagelschaartjes. Met andere woorden, ik ben op weg naar huis en zit er helemaal doorheen. Ik hoop in het vliegtuig wat te kunnen slapen. Een paar uur geleden hebben we uitgebreid getafeld met het gevolg dat ik nu, zo'n drie uur later, nog steeds propvol zit.

De clinic kreeg zonder uitzondering positieve evaluaties en ik kan terug zien op enkele geweldige dagen.
Nu naar huis. Thuiskomen is nog altijd het beste deel van iedere reis.

De bemanning komt nu pas aankakken. Met officieel nog een half uur te gaan voor vetrek gaan we dat nooit halen. Die mensen die hun halve huishouden meeslepen moeten dat ook weer kwijt in de bagagebakken.

14.20. Ben nu een paar uur thuis. In het vliegtuig in slaap gevallen en na een uur wakker geworden met een joekel van een migraine. Er bestaat in ieder geval een koppeling tussen mijn hoofdpijnen en reizen. Het komt er op neer dat ik niet zo'n reiziger ben. M'n systeem raakt ontregelt en dat uit zich het eerst in mijn hoofd. Als ik had mogen kiezen had ik voor een pijnlijke grote teen gekozen. De rest van de dag wordt het hangen, niksdoen en nog wat meer hangen.

Tijdens een pijndalleltje even naar Moller autoschade gereden. Vorige week heeft een onzer het bestierd om de nieuwe oude auto op de parkeerplaats tegen de trekhaak van de buurman aan te rijden. Gelukkig worden beide schade's gerepareerd zonder terugval in mijn verzekeringsbonus.

21 juni 2008

Egypte, dag 6

Vandaag heerlijk warm, zo'n veertig graden met een klein briesje. Precies goed.
Vanmorgen wakker geworden met een gigantische hoofdpijn. Waar die dan vandaan komt? Ik heb geen idee. Wat heb ik gegeten, gedronken of gedaan wat de hoofdpijn triggerde? Wist ik het maar. De rest van dag enigzins verdoofd door paracod en ibuprofen doorgehobbeld. Nu is het tijd voor thee en dan de rest van het programma tot 18.00 uur. We hebben besloten om vanavond vrij te houden wat me wel lekker uitkomt.
Zojuist vertelde onze vertaler, een oogarts die in zijn vrije tijd met OM werkt, zijn verhaal van hoe hij vorig jaar 38 dagen in de gevangenis in Lybie heeft vastgezeten. Vrijwel alle OM-ers hier zijn "tentenmakers"; voorzien in eigen onderhoud en geven hun vrije tijd aan het OM werk. In die zin is het een uniek OM team; een groep profesionals (zakenlui en artsen) die in hun vrje tijd OM runnen,

Moet gaan, de thee wacht.

20 juni 2008

Egypte, dag 5

Vandaag was het een aangename 39 graden. Gisterenavond keek ik met Rick uit over de woestijn, de maan was vol en de stilte overweldigend. "Hoeveel mensen hebben het voorrecht om dit mee te maken en te kunnen doen", zei Rick. En hij had en heeft gelijk. Ik ben een bijzonder bevoorrecht mens om te kunnen doen wat ik doe!
Vandaag een supervolle dag. Het is ontzettend leuk om met zo'n gemêleerd gezelschap op te trekken. Het materiaal dat we aan de deelnemers doorgeven valt blijkbaar goed in de smaak want regelmatig wordt er geapplaudisseerd. Het kan ook betekenen dat ze blij zijn dat er weder een sessie voorbij is.
De warmte en vliegen zij wel twee lastige obstacels die de concentratie niet ten goede komen. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Nog twee dagen en het zit er al weer op. Maandagochtend om 04.00 vlieg ik weer naar huis.


19 juni 2008

Egypte, dag 4




Uitzicht vanuit het appartement in Wadi El Natroun

Vandaag wat plaatjes als een soort van bewijs dat ik niet op de Azuren zit maar echt in Egypte. Hoewel plaatjes ok niets zeggen. Je kunt elk plaatje tegenwordig van Google Afbeeldingen plukken en bewijzen fabriceren. Je knipt en plakt wat, verzint er een of ander verhaal bij en het lijkt heel wat. Maar het is niets.

"Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God", zegt Petrus. Hoe komt hij daarbij? Jezus zegt dat een dergelijk inzicht alleen maar van God zelf kan komen. Een hemels inzicht in een aards mens. Dat is het wonder van een leven met God. Mensen die met God gaan leven ervaren dat dat leven met God past als een perfect passende handschoen. Het lijkt wel of het voor ons is gemaakt.
Alles waar God voor staat en toegepast in het leven van de mens, voelt goed: Liefde goedheid, trouw, vriendelijkheid, zelfbeheersing, enz.. Mensen die dit toepassen hebben er nooit een rotgevoel bij.

Vandaag begint de mentoring clinic en we hebben er zin in. Twintig Egyptenaren en zeventien internationals. Een aardige mix. Te weinig vrouwen (tien) maar daar is weinig aan te doen. In het Westen is de dominantie van de mannen nog steeds zichtbaar; in het Oosten hebben ze nog veel meer meters te maken. Dat wij tien vrouwen in de cinic hebben is eigenlijk al behoorlijk progressief.

18 juni 2008

Egypte dag 3

Net aangekomen in Wadi el Natroun. Met de komst van Rich uit Atlanta is mijn team kompleet en kunnen we onze zaakjes gaan voorbereiden.

De dag liep anders dan ik had voorzien. Mijn idee was dat we met elkaar Rick zouden ophalen en dan meteen door zouden gaan naar Wadi zodat we de hele middag zouden hebben om ons voor te bereiden. In werkelijkheid ging het zo: Rick wordt in de Guest Flat gedropt met de mededeling dat we om 13.00 met elkaar zouden lunchen. Om een uur werden we keurig opgehaald maar we aten pas om 15.00 uur en vertrokken we om 17.00 pas uit Cairo. Nu gaan we weer eten en zullen we totdat de eerst van ons drieen naar bed wil. Dat zal Rick waarschijnlijk zijn want die is al zon dertig uur in de weer. De temperatuur is redelijk vandaag. Slechts een kleine veertig graden.

17 juni 2008

Egypte, dag 2

De pyramides van Gizah, de Sfinx, het Museum van Cairo, de markt, nieuwe vrienden, het weerzien met oude vrienden, het giga drukke en gestresste verkeer in Cairo met als resultaat een beginnende hoofdpijn.

Dat hele pyramide gedoe is wel ontnuchterend. Die Faraos waren hun hele leven met de dood bezig. Weird stuff...

Het is echt geweldig om hier te zijn. Mijn hartje klopt weer wat sneller en ik zie heel erg uit naar de mentoring clinic. Er zijn 37 aanmelingen. Eigenlijk veel te veel voor een goede en effectieve groepsdynamiek. Het is moeilijk om iedereen goed aan het woord te laten. We zullen wel zien en we gaan aan de slag met wie ee zijn en wat voor dynamiek er ook is.

De gevende mens is een beter mens

Ik las onlangs het boek The Storyteller of Auschwitz van Siobhan Curham. In een van de eerste hoofdstukken ontmoet de hoofdpersoon, de Jood...