28 april 2009

600

Ja, dit is mijn zeshonderdste blog. Vaak onzin geschreven maar toch ook wel serieus. De blog helpt me om zaken op een rij te zetten, stoom af te blazen, vragen te stellen die velen al veel eerder en beter hebben gesteld.
Om twee dingen te vieren heb ik ook wat weg te geven. Als je een van onderstaande foto's als bureaublad achtergrond, dubbelklik dan op de foto, dan rechtermuisklik en kies vervolgens om deze als bureaubladachtergrond op de slaan.

Wat valt er dan precies te vieren?

Ten eerste: m'n zeshonderste blog in precies twee jaar.
Ten tweede is Martha vandaag jarig. Ik ga voor haar koken. Dat wordt dus vis eten, want daar houdt ze van. Ik ga op jacht naar verse kabeljauw (die vind ik namelijk zelf ook lekker).


27 april 2009

Het schiet niet op

Sinds zaterdag hoofdpijn. Vanmorgen om vijf uur wakker en niets aan de hand. Fit, fris en helder! "Zal ik er uitgaan en een rondje hardlopen? Het is nog we errug vroeg." Dus, omdraaien en nog een uurtje slapen. Om 07.45 schrik ik wakker. M'n telefoon roept me op tot iets. O ja, de auto moet om 08.00 bij de APK boer zijn. M'n hoofd bonst maar ik moet eruit. Om twee over acht bij de APK boer. Achterremmen vervangen en een bus in de draagarm rechtsachter vervangen. Tsjakka, weer een paar honderd euro lichter.
Krantje lezen, ticket boeken voor Moniek die rond haar verjaardag een paar dagen thuis wil komen. Hotelletje zoeken in Friesland rond hemelvaart (samen met Martha een paar dagen weg). Gelukt! Een nacht in Oudega en een nacht in Aduard.
Morgen is mijn geliefde jarig. Ik heb al een cadeau gekocht. Gelukkig wist ze dit jaar wat ze wilde hebben. Normaal gesproken heeft ze geen idee want "ze heeft alles al."

Gedurende het weekend toch nog wat opdrachten voor mijn studie af kunnen werken maar er ligt nog een vrachtwagen vol opdrachten te wachten. Wat boeken gelezen die absoluut de moeite waard zijn.

Als antwoord op de Calvinistische doctrine dat alles uiteindelijk Gods wil is (en daar zijn nogal wat creatieve gedachtekronkels voor nodig om die doctrine te verdedigen; iets kan helemaal niet Gods wil zijn en toch niet buiten Zijn wil gebeuren. Probeer die maar eens te verdedigen). Gregory Boyd schreef een zeer geloofwaardige studie: God at War, waarin hij "warfare worldview" tegenover de alwetendheid (= absolute controle over ieder detail) van God.
Lees zelf maar.

Daarnaast nog wat bij het reformatorische antiquariaat besteld en in begonnen te lezen.

Alle drie boeken zijn zeer de moeite van het lezen waard. Volgenderwijs is een theologische studie over 'navolging' als ecclesiologisch motief waarin met name aandacht voor Bonhoeffer's gedachtengoed betreffende de thematiek.


Het drama van de menselijke vrijheid is een goede studie die bijdraagt aan het denken over de vraag hoe vrij de mens nu eigenlijk is.

Teksten uit de institutie helpt om wat dichter bij de bron van het Calvinistiche denken te studeren. Dat vind ik belangrijk omdat wat wij als "Calvinisme" waarderen niet perse betekent dat dit ook was wat Calvijn bedoelde.
De laatste drie boeken zijn voor een prikkie te koop bij Antiquariaat Muller.

25 april 2009

Off day

Lees onze meest recente nieuwsbrief

Vandaag een "off-day". Om 12.00 zat ik al m'n maximum pijnstillers en zojuist, na een poosje te hebben geslapen, is het gaan zakken. Omdat ik niets leukers kan bedenken heb ik wat foto's in de tuin gemaakt. Hieronder wat plaatjes. Her en der heb ik de werkelijkheid wat gepimpt:







24 april 2009

Ramp(je)

Lees onze meest recente nieuwsbrief

Volgende week geef ik een van mijn Life Direction Seminars in Zuid Afrika. Vanmorgen besloot ik de documenten te voorschijn te halen en werkboeken te maken.

Weg. Ze zijn weg.

Alle documenten, het Art-work, de werkboeken. Gewoon weg. Nergens meer te vinden. De folder "BE" op mijn harde schijf is helemaal leeg.
Omdat ik in het verleden heb geleerd hoe belangrijk het is om backups te maken maak ik regelmatig zelfs twee backups op twee externe harde schijven. Eens in de twee weken synchroniseer ik alle files. Nu ontdek ik dat ik al maandenlang een volmaakt lege BE werkmap heb gesynchroniseerd.
Ik heb wel hard copies van al het materiaal in het Nederlands, Engels en Spaans maar om dat allemaal te gaan scannen en bewerken in een nieuwe werkmap... daar heb ik geen tijd meer voor!

Zou het nu niet geweldig zijn om een secretaris of secretaresse, of zelfs een personal assistent te hebben die dat keurig voor elkaar krijgt. Maar, zoals al eerder in een blog aangegeven ben ik mijn eigen reisbureau, secretariaat, kantinemedewerker, assistent, chauffeur. Eigenlijk gewoon mens dus.

Ik ga nog even dieper graven want ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat de BE werkmap is leeggelopen en dat alle documenten zich nu ergens in het elektronische 'niets' bevinden.


Albert van Loon "Niets nieuws"

23 april 2009

Molens

Lees onze meest recente nieuwsbrief

Vorige week zijn Martha en ik met een vriendin uit Zuid Afrika een middagje op stap geweest. De molens in Kinderdijk zijn dan altijd een dankbare plek om naar toe te gaan en leveren met een beetje inspanning al gauw wat mooie plaatjes op (klik op de foto's voor een grotere weergave):










22 april 2009

Doorbraak

Lees onze meest recente nieuwsbrief

Onlangs sprak ik iemand die op weg was naar een driedaagse internationale profetisch/apostolische conferentie. Wat dat precies is weet ik niet. Vanuit alle werelddelen kwam men naar Nederland. Een apostel werd voor de gelegenheid ingevlogen. Ik vroeg naar de verwachtingen. De mevrouw waar ik mee sprak zei dat ze verwachte dat God een "enorme doorbraak" zou geven. "Wat voor doorbraak bedoelt u precies en hoe groot is enorm?" vroeg ik. Het zou een doorbraak voor Nederland betreffen. Specifieker kon ze niet zijn dus ik liet het er maar bij.
Inmiddels ligt de conferentie al weer een poosje achter ons en ik heb met wat grotere interesse naar het journaal gekeken en de krant gelezen. Ook heb ik wat beter op mijn omgeving gelet om te zien of er ergens tekenen zouden zijn van een "enorme doorbraak". Of ik ben ongevoelig, of er is niets gebeurd.
Wat ik wel tegen de mevrouw zei toen ze me enigszins verbaasd aankeek als reactie op mijn klaarblijkelijk wat zure gezicht is dat ik nogal achterdochtig ben waar het gaat om grote uitspraken en hoog ingezette verwachtingen die blijkbaar inherent zijn aan de talloze kleine, middelgrote en forse christelijke conferenties die wereldwijd plaatsvinden.
Misschien bleef de "enorme doorbraak" uit door mijn ongeloof. Ik had namelijk ook nog gezegd dat de meeste conferenties niets meer zijn dan in-house parties voor de leden van de club en geen maatschappelijke, sociale, economische, politieke of geestelijke veranderingen tot gevolg hebben. Daar is namelijk wat anders voor nodig.

Jezus volgen in het dienen, liefhebben, geven, integriteit, eerlijkheid. Hem volgen in het niet claimen van je rechten of op je strepen gaan staan. Betrouwbaar zijn. Daarin wil ik vandaag een stukje verder groeien. Misschien is dat al een "enorme doorbraak".


20 april 2009

Als het een sport was

Als uitstellen een sport was, zou ik mezelf al lang geleden hebben gekwalificeerd voor het kampioenschap. Er zal vast wel een psychologische reden achter zitten. Waarom is de ene persoon in staat om systematisch en gedisciplineerd zijn leven, werk en studie in te richten en de ander wacht tot er zoveel druk is opgebouwd dat het onmogelijk wordt om ergens niet aan te beginnen.

Ik weet dat ik in goed gezelschap ben omdat de meeste mensen lachen als ik er met ze over praat. Onlangs, in een mentoringsessie waarbij ik door drie anderen 'gementord' werd, bracht ik het ter tafel als iets waarin ik verbetering wil zien. Nadat ik mijn verhaal had gedaan keken de drie mentors elkaar aan, schoten in de lach en zeiden dat zij de laatste personen waren waar ik hulp van zou kunnen verwachten.
Nu had ik dat trouwens express gedaan. Bij het samenstellen van de mentorgroepjes had ik mezelf drie mentors toegekend met eenzelfde temperament als ik en ging ervan uit dat het probleem van uitstellen deels inherent is aan dat temperament (In dit geval de I, Beinvloeder, Expressief, Otter, Sanguin).
Dat stelt enigzins gerust maar het helpt ook niet echt.
Het is ook verwarrend omdat het ook weer geen patroon is dat zich in alles, overal en altijd manifesteert. Bijvoorbeeld:
  • Bij het opstaan vouw ik altijd mijn pyjama op en leg deze onder m'n kussen. Het dekbed wordt keurig rechtgetrokken. Meteen.
  • Geen rommel in de auto. Die moet van binnen en buiten schoon zijn.
  • De afspraak voor het maken van de APK keuring is echter weer op het laatste moment.
  • Mijn werkkamer is altijd opgeruimd hoewel het stofzuigen en afstoffen weer wordt uitgesteld.
  • Als ik iets beloof te doen, doe ik het of direct (waardoor andere dingen blijven liggen) of op het laatste moment.
  • Iemand wil een afspraak maken. Ik doe dat het liefst meteen. Hier en nu in plaats van over twee maanden.
  • Scheren stel ik ook nooit uit. Naar de WC gaan weer wel.
  • Als ik aan een taak begin laat ik me gemakkelijk en eigenlijk ook wel weer graag afleiden.
Het probleem is ook dat creativiteit vrijwel zonder uitzondering onder druk ontstaat. Vorige week, bij de recruiting consultation, in Duitsland, stond ik plotseling voor het blok. Alles ging anders, ik was aan de beurt en wat ik volgens de agenda moest doen, was al gedaan. Verwachtingsvol keken de deelnemers me aan. Ik had misschien vijf seconden voordat mijn zwijgen zou worden uitgelegd als een "hij weet niet wat hij doet" signaal. Precies na vijf seconden begon ik het volgende agendapunt te introduceren. Aan het begin van de eerste zin wist ik nog niet hoe de zin zou eindigen. laat staan de paragraaf, of zelfs maar het idee dat ik nu aan het uiteenzeten was. Maar we denken sneller dan dat we spreken dus al sprekende ontstond het plan.
In de evaluaties stak deze groepsoefening met glas af tegen de andere agendapunten en we houden de oefening er nu officeel in. Hoeveel denkwerk ging daar nu in zitten?

Eigenlijk was deze blog een uitgebreide manier om tegen mezelf te zeggen dat ik vandaag keihard aan de slag moet met de opdrachten voor mijn studie omdat het anders niet goedkomt.
Maar, het schrijven van een blog is tegelijk een welkome afleiding om nog niet meteen te hoeven beginnen. En bovendien is het nu weer bijna koffietijd. Maar daarna... Ja, echt!

Lees deze blog eens. Herken jij dit?

18 april 2009

Acroniem

Lees onze meest recente nieuwsbrief

Schrijvers van "business achtige" boeken en sprekers gebruiken graag acroniemen. Ze doen dat omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat je de belangrijkste punten van hun referaat vergeet. Ze geven je dan de eerste letters van de belangrijkste punten.
Het probleem is dat, als het acroniem op zichzelf al een bijzonder woord is, of het tegengestelde is van wat men tracht te communiceren, het kan het gebeuren dat de ontvanger van de boodschap alleen nog maar gericht is op het acroniem en niet meer naar de boodschap luistert. Een voorbeeld. De letters van "borstrok" zijn het acroniem voor de acht punten die essentieel zijn bij het leggen van een eerste contact met een potentiele klant:

Bepaal je uitgangspositie
Onderneem eerste stap
Reageer op de reactie van de potentiele klant op jouw eerste stap
Stel je vervolgstappen samen
Twijfel niet aan je bedoelingen. Je kan het!
Rust in de relatie (de boog kan niet altijd gespannen zijn)
Overspeel je hand niet
Kleef (blijf hangen)

Slaat nergens op. Helaas is dat maar al te vaak waar voor officiële boeken en praatjes.

Even terug naar de borstrok. Jongere lezers of boodschapontvangers die niet weten dat een borstrok een gebreid wollen onderhemd is, zullen bij het lezen van het woord "borstrok" fantasieën hebben van een rok die op borsthoogte dient te worden gefixeerd. Of men ziet een combinatie van borsten en rokken. Of een rok met daarop afgebeelde borsten. Helpt niet.

En dat allemaal omdat ik vanmorgen aan een borstrok dacht....

17 april 2009

Aanbiddingsleider vergeet waar hij is

Sexbierum, Frl. - Anne Stienstra, 35 jaar en aanbiddingsleider in de Evangelische Bijbel Open Gemeente (EBOM), sloot zijn ogen tijdens de aanbiddingsdienst van zondag jl. en vergat waar hij was. Het gevolg was, volgens ooggetuigen, dat hij 20 minuten lang hetzelfde acoord speelde waardoor het publiek zich nogal ongemakkelijk begon te voelen.
"Hij viel als het ware weg, maar hij had die brede glimlach op zijn gezicht, waardoor iedereen dacht dat Hij zich verblijdde in de tegenwoordigheid van God, " vertelde een ooggetuige.
Stienstra zelf zei na afloop van de dienst dat hij gedurende de aanbiddingsdienst dacht dat hij in zijn slaapkamer gitaar aan het spelen was.
"Normaal speel ik gedurende week urenlang gitaar in mijn slaapkamer," zegt hij. "Ik ben blij dat ik op een gegeven moment mijn ogen weer opendeed en me realiseerde dat ik in de kerk was."
Bezoekers begonnen halverwege het incident de samenkomst te verlaten. Nog meer bezoekers besloten hun biezen te pakken toen Anne op de melodie van Elton John's 'Lucy in the Sky with Diamonds' (LSD) met teksten en woorden begon te experimenteren en improviseren. Op dat moment waren zijn ogen nog gesloten.
"Ik liet hem zijn gang maar gaan," antwoordde dominee op de vraag waarom hij niet ingreep. "Ik neem mensen aan en vertrouw erop dat ze hun werk goed doen. Ik ben verrast dat hij vergat waar hij was, maar sommige gemeenteleden zijn erdoor gezegend."

naar Joel Kilpatrick, A field guide to Evangelicals and their habits (New York: Harper Collins, 2006), 71

16 april 2009

Kou

Ik had de weerberichten gechecked en besloot dat het wel mee zou vallen met de temperatuur in Engeland. Drieentwintig graden in Nederland; dat betekent dat het in Engeland ook wel zoiets zou zijn. Niet dus. Koud man! En mijn jas hangt thuis aan de kapstok. Ik vind het een sport om zo licht mogelijk te reizen maar nu betaal ik daar dus een prijs voor.
Verder zag ik een gifgroene auto. De bestuurder stapte uit. Hij droeg een poloshirt en dat poloshirt was gifgroen. Ik vroeg hem of hij de auto bij het shirt kado had gekregen en vond het een leuke grap. Gelukkig kon hij het wel waarderen. Voor hetzelfde geld word je in elkaar geslagen of neergestoken.
Vandaag gaan de besprekingen over mijn (mogelijke) nieuwe rol binnen OM door. Tot nu toe is het allemaal minder heftig dan ik had gedacht en als ik "Ja" zeg blijft er voldoende tijd over om door te gaan met internationale spreektoers.

De gevende mens is een beter mens

Ik las onlangs het boek The Storyteller of Auschwitz van Siobhan Curham. In een van de eerste hoofdstukken ontmoet de hoofdpersoon, de Jood...