02 april 2008

De knoop

Vanmorgen werd ik wakker met een dikke knoop in m'n maag. Deze knoop was het gevolg van een avondje praten met de mede-oudsten over een aantal van mijn frustraties. Of, misschien zit ik wel een een mid-life crisis. Waar ga ik me de komende jaren aan geven. Voor OM is het allemaal wel duidelijk maar voor de Brandaris staat het mij allemaal wat minder helder voor ogen.

Het openhartige gesprek heeft enerzijds helderheid verschaft maar anderzijds is de verwarring alleen maar toegenomen.
Hoe kan ik de Brandaris het beste dienen? Dat is voor mij de voornaamste vraag?

Wat heeft de Brandaris nodig en wat zou mijn rol daarin kunnen zijn?

Ik zie het op dit moment echt niet helder.

De mist was zo dik dat ik nergens anders aan toekwam dan mezelf een weg banen door de dikke brij van te beanwoorden emails. Affijn, dat moet ook gebeuren en de meeste emails zijn regeldingen, op een nette manier nee zeggen tegen de verzoeken om ergens te komen spreken.
De ergste mails zijn die hele korte waarvan het antwoord niet anders dan lang kan zijn.
Bijvoorbeeld: Hoe hebben jullie het jongerenwerk gestructureerd? Kun je het proces beschrijven dat ertoe heeft geleid dat de Brandaris meer in de stad aan de slag is gegaan?
Hoewel, de antwoorden kun je eigenlijk heel kort houden.
Op de eerste vraag zou ik kunnen antwoorden: "losjes" en op de tweede iets in de geest van: "daar doen wij niet aan want je kunt het niet eten".
Dan is er een categorie mails die wat theologischer van aard is. Mensen die om raad vragen, of met concrete existentiele vragen zitten. Daar gaat wat meer tijd in zitten.
Dan zijn er ook nog de tijdrovende: "ik heb iemand in de omgeving van Rotterdam ontmoet en die heeft hulp nodig. Kun jij iets doen?"
Mails voor de mistige dagen noem ik ze m.i.v. heden.

Om 14.00 was ik de mist zat en ben gaan sporten. Toen ik terugkwam kon ik weer een beetje lachen. Zeker toen ik Martha zag. dat doet me altijd goed.

01 april 2008

Ik maak een vuist

Gisteren een vergadering in Terschuur (of all places) waar ik eigenlijk niet heen wilde omdat ik wist dat de terugreis een kwelling zou worden. Als je van 15.00 tot 17.00 vergadert kun je voor Amersfoort aanschuiven en kruipend naar Rotterdam.
Ik ben er heel erg voor om 's-ochtends om 07.00 te vergaderen. Van 07.00 tot 09.00 is een mooie tijd en vrijwel filevrij.
Toch is het moeilijk om hiervoor medestanders te vinden. Telkens als ik iets dergelijks voorstel schieten aanwezigen in de lach omdat ze denken dat ik een grapje maak.
Ben ik eindelijk eens serieus.

De komende maanden staan er nogal wat unieke spreekbeurten op de rol en ik heb daar echt tijd voor nodig om voor te bereiden. Gisteren en vandaag behoorlijk aan de bak gegaan om m'n huiswerk voor deze spreekbeurten te doen.
Ik denk altijd dat er nog wel wat bij kan maar realiseer me dat elke spreekbeurt gewoon heel veel tijd kost. Het is wat anders dan elke keer hetzelfde liedje zingen.

Vanmiddag met Henk Medema koffiegedronken. Hij praatte me bij over een bijeenkomst voor leiders waar ik volgende week spreek. Het is altijd een groot geneogen om met mensen te praten die een passie voor boeken hebben.

Verder een saaie dag. Een taxateur kwam langs om een prijskaartje aan ons huis te hangen (voor die hypo, weet je wel). Ik ben benieuwd. Hij wees me op het ontbreken van loodslabben om de schoorsteen. Weet ik meteen waar die natte schimmelplek in onze slaapkamer vandaan komt. Meteen een projectje van gemaakt en brieven bij alle bewoners van ons blok rondgebracht (ik ben niet de enige loodslabloze en voegloze schoorsteen huisbezitter in het blok); samen sta je sterken en kun je veel geld besparen als je het als blok aanpakt.

30 maart 2008

Thai

Vanmorgen zijn Martha en Ellen weer teruggekomen uit Barcelona. Zelf was ik uit spreken dus zagen we elkaar pas weer in de vroege middag.
Niemand had nagedacht over eten dus heb ik me aangemeld als vrijwilliger. Koken houdt voor mij vaak in dat ik ff langs de Chinees ga. Vandaag deden we alles anders en zijn we naar AH gereden en hebben ingrediƫnten gekookt die mij moesten helpen om een rode Thaise Curry te maken.
Was echt lekker!

Vanmogen gesproken in een gemeente in Brabant. Ging lekker en de boodschap kwam over. Toch een heel sterk gevoel van "wil ik dit eigenlijk wel"? Eerst een uur lang naar muziek luisteren met wel/niet meezingen met liederen die ik nauwelijks ken. Een aanfluiting was de zangleider die slecht voorbereid de dienst leidde en het voortdurend nodig vond om tussen de liederen door het e.e.a. te wauwelen, ons naar een lied liet luisteren dat behoorlijk depri was.
Maar goed, daar gaat het eigenlijk niet om. Wat me aan het nadenken zet is de door ons bedachte formule van 30 tot 60 minuten zingen en daarna een preek. Als je probeert om van deze formule af te wijken, of er vragen over durft te stellen, heb je de poppen aan het dansen. Dan zou het opeens geen (ere)dienst meer zijn.

Wat maakt een dienst een goede dienst en welke ingrediƫnten horen er in te zitten?
Het "iedereen heeft wat" idee dat we in de Bijbel vinden is door de meeste kerken al lang geleden geschrapt. Teveel mensen op het podium stoort mensen in hun concentratie die nodig lijkt te zijn om zichzelf Gods tegenwoordigheid in te zingen.

Niet dat ik het antwoord weet. Bovendien schrijft de Bijbel geen waterdicht model voor. Persoonlijke voorkeur speelt denk ik de grootste rol. Zelf geef ik de voorkeur aan 15 minuten zingen, een stevig preekje en daarna koffie.
Anderen zouden het graag precies andersom zien: Flink zingen, een heel kort preekje en dan koffie.

Er is trouwens ook groene Thaise Curry. Moet ik ook een proberen.

29 maart 2008

Helemaal alleen

Dit overkomt me echt nooit; de hele dag helemaal alleen in huis. Het is zo stil dat ik drie keer in slaap ben gevallen. Een maal toen ik even op bed ging liggen om een paar bladzijden te lezen in Henk Medema's 'God, bewegend bewogen'. Supergoed boek voor iedereen die vragen heeft bij traditionele ideeen, leerstellingen en gedachten. Met het zonnetje erbij was het net ff teveel en was de wereld opeend een uur ouder.
Vervolgens nog twee keer bij het bekijken van Blackadder (seizoen 4). Ik denk dat ik opnieuw moet beginnen want ik ben nu de draad kwijt.
Mijn vulpen (zie gisteren) is opgelost. Vanmorgen stond ik om negen uur in de winkel (een Bruna achtig geval waar de mevrouw die me gisteren hielp bijna begon te hyperventileren toen ik vragen begon te stellen over vulpennen). Ik kreeg meteen m'n geld terug. Dat heb ik meegenomen naar een zaak waar men een echt assortiment heeft, je de vulpen kunt uitproberen en waar er ter plekke een ander pennetje (fijn) werd ingezet. Ik schrijf namelijk nogal klein en met een standaard pen loopt mijn 'e' altijd dicht, tenzij ik groter schrijf natuurlijk.
Vanavond uit spreken. Ik had deze week en vandaag geen inspiratie (ben vanmorgen maar gaan strijken) en moeten nu nog ff een uurtje aan de bak om straks toch nog een enigzins te volgen verhaal te houden over vriendschap.
Aleen in huis zijn heeft echter wel als nadeel dat ik niet over eten heb nagedacht. Met nog een uur te gaan totdat ik de deur uit moet en dat uur nodig hebbende voor het afronden van m'n verhaal, zal het een snelle boterham worden. Of M.

28 maart 2008

Koud en Hypo

Koud man, gisteren. De hele dag met Andries Knevel en een cameraploeg opgetrokken bij de molens van Kinderdijk en op de begraafplaats in Nieuw-Lekkerland. Ik ben benieuwd wat ze van al die uren materiaal gaan maken. We hebben gesproken over geloof, twijfel, hoogtepunten en dieptepunten; al die zaken die we in het leven meemaken en die ons geloof vormgeven. M'n geloof is zo anders dan dertig, twintig, tien en zelfs vijf jaar geleden. Net als in een goed huwelijk wil ik niet meer terug naar toen maar ben ik dankbaar voor de diepgang en net vertrouwde van vandaag.

Het laatste onderdeel was een kort interview met Martha en daarna moesten we als een speer naar huis, Ellen ophalen en richting trein, richting Schiphol, richting Barcelona. Althans, Martha en Ellen. Op 22 april is trouwens de uitzending om 22.50.

Om 01.45 kreeg ik een SMS dat ze in het pension waren aangekomen. Dat was het spannendste onderdeel omdat Martha in het Spaans met de pensionhoudster gemaild had. Hoe heeft Martha dan Spaans geleerd? Vooral door de afgelopen maanden honderden woorden uit haar hoofd te leren. Daar is ze elke dag mee bezig geweest. De laatste weken is ze aan de grammatica begonnen m.b.v. een DVD van 5 euro. Blijkbaar werkt het want er waren twee bedden in het pension en ze werden verwacht. Wat een bikkel, die vrouw van me. Als ze ergens voor gaat, gaat ze er ook echt voor.

Vandaag vooral bezig geweest met het oversluiten van onze hypotheek en het vergaren van de daarvoor benodigde papierwinkel. Op 28 April loopt de huidige af en ik moest voor 1 April het aanbod voor een nieuwe hypo ondertekend hebben teruggestuurd. Ik had nog twee handtekeningen van Martha nodig. Dat werd wat ingewikkeld, ze is er immers niet, en heb derhalve mijn verzie van haar handtekening gebruikt.
Gelukkig zijn de lijntjes met de hyporegelaar kort. Dat is mijn broer die filiaalmanager is van de hypotheker in Papendrecht.

Daar bovenop hing er vandaag een hoofdpijnaura om me heen.
Een hoogtepunt van de dag was dat de postbode een pakketje uit New York afleverde met daarin enkele blanco dagboeken die ik daar voor een prikkie heb gekocht. Erg mooi.
Voor de gelegenheid had ik van een bosje boekenbonnen een fors geprijsde vulpen gekocht die ik morgen meteen weer terug kan brengen daar het apparatus het niet doet. Het pennetje is verbogen waardoor de inkt niet mooi vloeit maar alleen maar als je er hard op drukt. Dat moet niet mogen bij een vulpen van 50 euri.

26 maart 2008

Huiswerk

Voor een 'uitsteller' is planmatig werken een grote uitdaging en inspanning. Een uitsteller werkt het best onder druk van een deadline. 'Niet uitstellers' kunnen zich er niets bij voorstellen, net zoals een uitsteller het zich maar moeilijk voor kan stellen hoe iemand zich planmatig een weg door dag en leven organiseert. Ik vind het vreselijk knap en ben er jaloers op.

Ik moet m'n huiswerk doen maar er staat (nog) geen hoge druk achter. Als ik het niet doe zal op een gegeven moment de druk te groot worden omdat de hoeveelheid werk niet te overzien is.
Vorige week heb ik mezelf gedwongen om een opdracht te maken waarbij 15 boeken en 5 artikelen in een 'paper' verwerkt moesten worden.
Vandaag aan opdracht '2' begonnen. Counseling. Het gaat maar om 2.500 woorden. Woorden produceren gaat mij goed af maar die woorden moeten aan bepaalde en nauwgezette criteria voldoen. Bovendien is het voor een uitsteller ook vervelend als alle briljante schimpscheuten uiteindelijk meer op vorm dan op inhoud worden beoordeeld.
Opnieuw een overwinning op mezelf dus.

Morgen de hele dag in Nieuw Lekkerland voor opnames voor "De Verandering" met Andries Knevel.

Vanavond in Nijmegen voor de eerste avond in een serie van drie over getuigen en evangeliseren. Volgens mij heb ik hiervoor een slim plan bedacht. Een plan dat de deelnemers moet helpen begrijpen dat drie avonden er niet toe gaan leiden dat de ze vervolgens vol enthousiasme de straat opgaan om Nijmegen te bereiken met het Evangelie.
Helaas werkt het zo niet. Eerst moet men begrijpen hoe het komt dat zelfs 100 avonden geen fluit uitmaken. Het zal iets uitmaken maar leidt niet tot een structurele en innerlijke verandering. Daar is iets anders voor nodig: een plan.

Hieronder: Johannes de Evangelist


25 maart 2008

Fitness

Vandaag weer aan de fitness. Vorige week katterig en absoluut geen zin. Eigenlijk is het al weken katterig. Van een internationale conferentie en sowieso van een internationale trip raak ik al gauw van de fitness-leg. Tenzij het me makkelijk wordt gemaakt (een mooie track vlakbij m'n verblijfadres) geef ik toe aan een "laat maar zitten" houding.
Zo zijn er plekken waar het optimaal joggen is. Brisbane en Melbourne zijn goede plekken. Hyderabad absoluut niet.

Vandaag is er wel acht keer gebed door de EO die een draaidag (aanstaande donderdag) heeft gepland met Andries Knevel en mijn persoon. Zo'n 500 jaar geleden heb ik in een programma met Feike ter Velde m'n verhaal verteld en nu doen ze een korte serie waarbij ze een aantal van die figuren bezoeken om te zien wat het leven verder met hen gedaan heeft.
Nu hang Martha aan de lijn omdat ze ook haar willen interviewen. Dat vindt Martha helemaal niks maar de EO wil het toch wel heel graag. We zullen wel zien.
15 jaar geleden was het nog gewoon dat je vijftig minuten lang naar pratende hoofden keek. Nu moet het in 25 minuten en met veel beeldwisselingen en andere personen die meepraten. Daar is wel wat voor te zeggen. Dan blijft het toch een beetje spannend.

Al met al ben ik daarvan ook een beetje van de leg.

24 maart 2008

Goed en Kwaad

Wat is er mis met het eten van een boom der kennis van goed en kwaad? Met name het "goed" gedeelte is toch een prima zaak? De mensheid zoomt echter in op het kwaad en legt lijsten aan met gradaties en intensiteit van kwaad. Een klein leugentje om bestwil staat bijvoorbeeld bijna onderaan de lijst, het stelt zo weinig voor dat je er eigenlijk niet eens over hoeft te praten. Bovenaan de lijst vinden we dan "hele erge" dingen.

Je kunt pas bepalen of iets "heel erg" is of "niet zo heel erg", als je er iets tegenover kunt zetten. Tegenover liegen staat betrouwbaarheid en tegenover verkrachting met moord zou bijvoorbeeld zelfbeheersing, of morele discipline, kunnen staan.

Wat er gebeurde toen de mens at van de boom der kennis van goed en kwaad is dat hij voor God ging spelen. De mens, die geschapen was om lief te hebben, werd plotseling rechter. En dat doet de mens nog steeds. Christen of geen christen. We zijn voortdurend aan het meten en oordelen: die is te dik, die heeft een achterlijke bril, die heeft z'n haar stom, "dat" doet een normaal denkend mens toch niet, dat iemand op zo'n fiets gezien wil worden, hoe haalt iemand het in z'n hersens om sokken in sandalen te dragen, zij zegt christen te zijn maar bakt er niets van, dat iemand daaraan durft te twijfelen....

De mens is voortdurend bezig om zijn en haar superioriteit ten opzichte van de ander te rechtvaardigen.
Wat als we zouden doen waartoe we geschapen zijn: elkaar liefhebben en het oordeel aan God overlaten.

"Ja, maar er is toch ook zoiets als goed en kwaad, of gerechtigheid en christelijke discipline? Wat we nodig hebben is balans".

OkƩ, balans.
Hoe balanceer je liefde? Wat stel je daar tegenover? Op het moment dat je iets tegenover liefde zet, ga je schuiven; dat gaat altijd ten koste van de liefde.
Je kunt niets tegenover liefde stellen. Liefde is namelijk onvoorwaardelijk.
Wanneer een christen dit gaat doen: liefhebben, is hij/zij waarlijk vrij.
Mensen. Ik ben er nog niet. Ik wil het oordeel aan God laten en stoppen met meten en oordelen.
Betekent dit dat je dan alles maar goed moet vinden? Nee, het betekent dat ik mijn energie moet stoppen in het liefhebben, ongeacht wat een ander doet en ongeacht hoe ver ik vind dat hij naar de tijd gerekend zou moeten zijn. Want we rekenen elkaar eigenlijk altijd af op de buitenkant.

Afgelopen weekend waren Martha en ik in Londen. het was nu niet echt wat je noemt weer dat uitnodigde om allerlei dingen te ondernemen. We hebben veel gelezen en gepraat.

Het boek "Repenting of Religion" (Gregory A. Boyd) is een belangrijk boek waaraan bovenstaande gedachtenspinsels zijn ontleend. Ik ga een uitgever zoeken. Het boek heeft me geholpen om een beter en dieper inzicht te krijgen omtrent wat er precies gebeurde toen Adam en Eva aten van de verboden vrucht en welke gevolgen dat tot aan de dag van vandaag heeft.

21 maart 2008

"Goede" vrijdag

Jezus werd op Goede Vrijdag vermoord. Daar is toch weinig goeds aan?
In Wikipedia staat o.a:
Goede Vrijdag is voor de christenen de droevigste dag van het kerkelijk jaar, omdat het lijden en sterven van Jezus die dag centraal staat. Toch spreekt de Kerk van ‘Goede' Vrijdag om erop te wijzen dat Jezus gestorven is om ieder mens van zijn zonden te verlossen en zijn lijden en dood daarom niet zinloos zijn geweest.

Nou, en daar gaat het om! Omdat Jezus de weg naar God, de Schepper, door Zijn dood heeft geopend, kunnen wij naar binnen en leren we weer leven zoals God het oorspronkelijk bedoeld heeft. We zijn echter zo lang en zo ver afgedwaald dat het allemaal tergend langzaam gaat en elke terreinwinst vastgehouden moet worden omdat het gevaar van terugzakken (door die opening, weet je wel) zo groot is.

Martha en ik gaan vanmiddag met de boot naar Londen. We hadden gehoopt op een kalme zee en een aangename temperatuur en lezen in de krant dat we een van de koudste paasweekenden ooit tegemoet gaan.
We nemen derhalve drie flessen wijn mee: een Rioja, een Merlot en een Pinotage. Alle drie helpen om van binnen warm te blijven.
We brengen het weekend met goede vrienden in Hammersmith door. Dit is zo'n weekend dat er jaren over heeft gedaan om te materialiseren.
Zondagavond laat komen we weer op Schiphol aan. Een trein omstreeks 23.00 gaat nog wel lukken maar omstreeks middernacht rijden er geen bussen meer onze kant op, dus dat wordt lopen vanaf het CS.


Ik ga m'n tasje maar eens pakken.

19 maart 2008

Is het pas middernacht

Gisteren was ik echt de kluts kwijt. Omstreeks middernacht werd ik wakker en ik dacht toch echt dat het al ochtend was. Enigzins teleurgesteld probeerde ik weer te gaan slapen. Een hoestbui verhinderde dat. Hoestbuien zijn vervelend omdat je er geen controle over hebt. Op jezelf schelden help niet, hoewel ik het steeds weer probeer. Een gebiedend: "En nu is het afgelopen met dat gehoest" maakt ook geen enkel verschil.
Rechtop zitten wel. Effe een half uurtje rechtop zitten deed dus wonderen. Na dat half uur ben ik heel voorzichtig gaan liggen, hopende dat mijn lichaam niet in de gaten had dat ik niet meer zat. Het werkte want opeens was het 05.30. Een nieuwe dag. En dat was dus vandaag.
Flink wat afspraken (07.30-09.00, 10.30-11.30, 12.00-13.30, 14.00-15.00 en nu nog een vergadering). Om 15.30 met de krant op de bank in slaap gevallen.
Nagedacht over welke gebeurtenissen in mijn leven de grootste invloed hebben gehad op mijn geestelijke ontwikkeling. Dit zijn zaken die met dood, lijden, teleurstelling en vastgeroeste tradities te maken hebben. Dit was overigens de verkorte versie.
Ik ga vergaderen. Vanavond over de toekomst van Eternal Differenz. Als we geen nieuwe generatie jongeren vinden die de kar willen gaan trekken, stop ik er mee. Belangrijke vergadering dus.

De gevende mens is een beter mens

Ik las onlangs het boek The Storyteller of Auschwitz van Siobhan Curham. In een van de eerste hoofdstukken ontmoet de hoofdpersoon, de Jood...